Podcast – skuteczny w promocji. Czy może pomóc mojemu biznesowi?

Od pewnego czasu obserwować możemy rozkwit mody na podcasting, a co za tym idzie – wzrost jego atrakcyjności dla marek. Co jest motorem napędowym owej mody i skąd popularność podcastów? Jaką wartość może mieć to narzędzie dla Twojej marki? Przyjrzyjmy się bliżej tematowi.

Początki

Nazwa podcasting powstała ponoć z połączenia dwóch fraz : iPod oraz broadcast (ang. „transmisja, przekaz”). Inne źródła kierują w stronę rozwinięcia skrótu ’pod” jako Personal On Demand”. Obie wersje ciekawe i trafne. Mimo, że początki podcastingu sięgają roku 2000 (Wikipedia) i w Stanach Zjednoczonych trend przeżywa już swoją złotą erę, w naszym kraju wciąż ma jeszcze sporo miejsca na rozwinięcie skrzydeł. Co więcej – raport „Carat – Emotionally Intelligent Marketing 2021” prezentuje wizję przyszłości opartej w dużej mierze na urządzeniach bez ekranów. Fundamentem nowej ery mają być media i urządzenia głosowe. Już w samym 2020 roku marki przekierowały ok. 30% strategii marketingowych w stronę materiałów wyłącznie głosowych.

Modzie na podcasting sprzyjało ponadto COVIDowe zamknięcie nas w domach, gdzie poszukując nowych form spędzania wolnego czasu, duża część z nas postawiła na samodoskonalenie, kursy, szkolenia i zdobywanie nowych umiejętności. Tu idealnie wpisały się podcasty, które są obecnie na tyle uniwersalnym narzędziem, że każdy znajdzie wśród nich coś dla siebie – niezależnie od zainteresowań i poszukiwanej tematyki. 

Ważnym aspektem z punktu widzenia marki jest grupa docelowa – bardzo uniwersalna w tym przypadku. Badania pokazują, że podcastów słuchają najczęściej kobiety i mężczyźni po 25 roku życia. Wiemy o nich także z automatu, że są to osoby potrafiące słuchać długich i złożonych treści. Jest to zatem idealne miejsce na lokowanie reklamy, o ile grupa odbiorców jest spójna z grupą docelową Twojego produktu bądź usługi.

Czy jednak lokowanie reklam w cudzych podcastach to jedyna droga? Może lepiej zostać podcasterem i uruchomić własny kanał?

I Ty możesz stworzyć podcast

Obecny dostęp do technologii i oprogramowania jest na tyle swobodny, że naprawdę każdy z nas może zostać twórcą podcastu i wcale nie musi się to wiązać z dużymi nakładami finansowymi. Odrobina podstawowej wiedzy, szczypta sprzętu i garść chęci – oto przepis na Twoje zaistnienie w świecie podcastu. 

A dlaczego warto? Zasiadając po drugiej stronie mikrofonu jako nadawca, masz szansę budowanie swojego autorytetu i pozycji eksperta w dziedzinie którą promujesz. Masz szansę zyskać porcję wartości dodanej w postaci stałych odbiorców Twoich treści, a co za tym idzie, potencjalnych klientów.

Prawidłowe wpisanie podcastu w strategię marketingową Twojego brandu może być receptą na niemały sukces! Jeżeli zatem czujesz chęć podzielenia się ze światem wiedzą na temat swojej specjalizacji i nie przeraża Cię wizja bycia „słuchanym” naprawdę zachęcamy do spróbowania swoich sił w podcastowym świecie. Twoja marka będzie ci za to bardzo wdzięczna! Jeżeli potrzebujesz pomocy w zaplanowaniu prawidłowej strategii – jak zawsze, zapraszamy do kontaktu z ekipą Colorize!