Strona internetowa firmy – przeżytek, czy wciąż „must-have”?

W latach 90tych, wraz z rozwojem internetu w Polsce, powszechne stało się tworzenie stron internetowych firm. Utarło się przekonanie, że jeżeli firma nie ma swojej strony internetowej, to … „nie istnieje”. Liczba firmowych adresów WWW rosła jak grzyby po deszczu! Biznes zaczął drobnymi krokami przenosić się do internetu.

Z czasem, wraz z rozwojem sieci i rosnącą siłą social mediów, posiadanie strony internetowej firmy zaczęło tracić popularność i przestało być w pewnym stopniu obowiązkową częścią fundamentu firmowego marketingu. Spora część mikro- i małych przedsiębiorstw ograniczyła się do posiadania jedynie fanpage na Facebook’u. Trend ten jest obecnie dość mocno powszechny. Natomiast – czy słusznie?

Strona internetowa kontra social media

Posiadanie profilu firmowego w social mediach niezaprzeczalnie daje biznesowi mnóstwo korzyści. Możemy tu wymienić np. możliwość zaprezentowania oferty osobom, które prawdopodobnie nie miałyby okazji jej poznać w inny sposób, możliwość personalizowania promocji, zyskanie dodatkowego kanału sprzedaży, możliwość dwustronnej komunikacji z potencjalnymi klientami. Czy jednak firmowe profile w social mediach są w stanie całkowicie zastąpić strony internetowe? 

Pamiętajmy przede wszystkim, że każdy z profili prowadzonych przez nas w mediach społecznościowych jest własnością firmy prowadzącej dany serwis, nie naszą. Skutkuje to tym, że zawsze będziemy uzależnieni od woli, regulaminu i zasad określanych przez dany serwis, a pewnego dnia „nasz” fanpage może zostać po prostu wyłączony. O ile inwestowanie w rozwój firmowych social mediów ma sens, o tyle trzeba mieć świadomość, że inwestowanie w ich rozwój jest jak budowanie domu na czyjejś działce. Musi być postrzegane jako koszt, nie jako inwestycja. Inaczej rzecz ma się ze stronami internetowymi, w których przypadku to my możemy ustalać zasady gry bez obawy, że rozwijany kanał zostanie przez nas utracony. Tu,  nasz wkład może już być traktowany jako inwestycja.

Czy chcę powiedzieć, że social media przegrywają ze stronami internetowymi? Nie. Chcę powiedzieć, że tworzą one zgrany duet i tracą, gdy grają w pojedynkę.

W grupie siła

Chcąc podejść kompleksowo do tematu i zapewnić swojej firmie odpowiednie kanały komunikacji z klientami, powinniśmy docenić wartość własnej strony internetowej, a następnie wesprzeć tę wartość prawidłową komunikacją poprzez social media. 

Traktując profile w serwisach jakich jak Facebook czy Instagram jako dodatkowy motor napędowy naszej komunikacji z odbiorcami kierujące jednocześnie na stronę internetowej naszej firmy, zyskujemy podwójnie. Idąc dalej – liczbę kanałów komunikacji można powiększać jeszcze bardziej, dołączając choćby newsletter lub solidny blog. Należy pamiętać jednak o jakości. Lepiej publikować dobre materiały poprzez dwa kanały komunikacji, niż niedopracowane i słabe materiały poprzez przykładowo cztery kanały (słabych materiałów… najlepiej w ogóle nie publikować). 

Odpowiednia strategia komunikacji powinna uwzględnić ile kanałów jesteśmy w stanie prowadzić, utrzymując odpowiednią jakość i częstotliwość publikacji.

Podsumowując krótko, nie uważam, aby przyszłość firmowych stron internetowych była zagrożona. Mam tu na myśli nie tylko biznesy typowo online’owe, dla których serwis internetowy jest niezaprzeczalnym fundamentem, ale także małe, lokalne firmy, które często nie doceniają zupełnie korzyści z zaistnienia w internecie. Prognozujemy, że i takie firmy z czasem przekonają się do nowych form komunikacji, Biznes w coraz większym stopniu przenosi się do sieci i Ci, którzy nie podążą za trendem, zostaną zwyczajnie w tyle. 

Pamiętajmy natomiast, że samo „być”, nie jest kluczem do sukcesu. Jeżeli Twoja firma posiada stronę internetową, ale traktujesz ją jako mało znaczącą e-wizytówkę i nie jest ona odpowiednio przygotowana w oparciu o prawidłową grupę docelową i cele biznesowe – bądź pewien, że nie czerpiesz z niej odpowiedniej garści korzyści. A powinieneś! Napisz do nas – powiemy Ci jak.